Velkommen til
Vilsted Skytteforening

Download resultater og andet materiale vedr. Skoleskydning 2014 på link til højre

Via sportsskydningsturneringen Skoleskydning afholdt hos Vilsted Skytteforening har 5.klasseelever fra Vilsted Friskole og Toppedalskolen kvalificeret sig til den Nordjyske Landsdelsfinale i Skoleskydning.

Elever fra Vilsted Friskole og Toppedalskolen er blevet undervist og trænet i sportsskydning hos Vilsted Skytteforening, hvor de også har afviklet indledende runde i turneringen. Hele to hold fra Vilsted Friskole er gået videre, samt et hold fra Toppedalskolen.

Den Nordjyske Landsdelsfinale i Skoleskydningsturneringen afholdes d. 22. november hos Østerild og Omegns Skytteforening i Østerild Multicenter.

Den videre deltagelse, betyder også, at der er dømt træningslejer for eleverne. Træningen afvikles mandag og onsdag i tidsrummet mellem kl. 18.30 – 21.00 i ugen op til den Nordjyske Finale.

Skoleskydningsturneringen er et gratis idrætstilbud for 5. klasseelever, der arrangeres i samarbejde med DGI Skydning, Dansk Skoleidræt og de lokale skytteforeninger i landet. I Vilsted Skytteforening afvikles turneringen i oktober og november.

Selve sportsskydningen er et anderledes idrætstilbud, som ofte giver succes til elvere, der har dårlig erfaringer med holdspil. Derudover har det en positiv effekt på børn med koncentrationsproblemer. Vilsted Skytteforening har flere skytter, som har koncentrationsproblemer i f.eks. skolen. Men når eleven fra skolen kommer på skydebanen og starter sin skydetræning, bliver eleven fuldt koncentreret som skytte. Denne læring af koncentrationen kan så overføres til klasselokalet.

Afvikling af Skoleskydningsturneringen foregår ved at eleverne besøger Vilsted Skytteforening over 3-4 aftner eller i skoletiden. Henover de antal gange undervises og instrueres de i skyde disciplinen cal.22 riffel. Undervisningen forgår i foreningens Skyttehus på Vilstedvej 203 i Vilsted. Elverne får undervisning af uddannet skydeinstruktør, der har sin daglige gang i foreningen.

Skoleskydningsturneringen afvikles med en indledende runde i de lokale skytteforeninger, efterfulgt af en Nordjysk finale for de 20 bedste elevhold. Skoleskydning kulminerer i en DM-finale for de 2 bedste hold fra hver landsdel. I DM-finalen kan Skoleklasserne vinde pengepræmier for 20.000,- til klassekassen.

Vilsted Skytteforening har arrangeret idrætstilbudet siden 1995. I dette års Skoleskydning har Skytteforeningen deltagende elever fra Vilsted Friskole, Ranum Skole, Toppedalskolen og Overlade Skole.

Vilsted Skytteforening, Vilstedvej 203, 9670 Løgstør - rasmusmollerlarsen@hotmail.com - 23 72 66 27

Hjemmeside fra e-hjemmeside.dk